Άρθρα

Αποκατάσταση και επισκευή κιθάρας του Αράμ Παπζιάν

Ο Παπζιάν ήρθε πρόσφυγας από την Σμύρνη και ήταν ήδη σπουδαίος οργανοποιός. Έφτιαχνε ούτια, λαούτα, λύρες πολίτικες. Δίπλα του μαθήτευσε ο Αγκόπ Τσακιριάν, γνωστός οργανοποιός. Ο Παπζιάν πέθανε γύρω στο 1944. Με το ονομά του σε ετικέτα, έχουμε άλλη μια κιθάρα της δεκατίαες του ’30 και ενα μπουζούκι του 1895. Η συγκεκριμένη κιθάρα με μαρτυρίες κατασκευάστηκε ανάμεσα στο 1925 και 1935 και ανήκει στον μουσικό Αχιλλέα Περσίδη.

H κιθάρα πριν την επισκευήH κιθάρα πριν την επισκευή.

Λεπρομέρεια από το ηχείοΛεπρομέρεια από το ηχείο όπου φαίνονται η ροζέτα, καβαλάρης και το ένθετο διακοσμητικό.Κάτω από το διακοσμητικό έχουμε ένα δεύτερο διακοσμητικό το οποίο προστέθηκε αργότερα προφανώς επειδή δημιουργήθηκαν φθορές στο καπάκι από την πένα.

Φθορές στα πλαϊνά της κιθάρας.Φθορές στα πλαϊνά της κιθάρας.

Tο καράολο σπασμένοTο καράολο σπασμένο

Φθορές και σπασίματαΦθορές και σπασίματα στην πλάτη και τα πλαϊνά.

Κάποια συμπεράσματα από την είκονα της κιθάρας

Το καπάκι μαζί με το κεντρικό ένθετο και τη ροζέτα, η πλάτη, τα πλαϊνά και η ταστιέρα είναι φτιαγμένα από τον Αράν Παπζιάν.Το δεύτερο πλαστικό ένθετο και ο καβαλάρης είναι μετ’ έπειτα προσθήκες.

Aποκόλληση ηχείουAποκόλληση ηχείου.O καβαλάρης ήταν στηριγμένος με περαστές βίδες και παξιμάδια!

Η πλάτη από την μέσα μεριάΗ πλάτη από την μέσα μεριά.

Λεπτομέρεια από μια ρωγμή που είναι κολλημένη με κόλλα και χαρτί.Λεπτομέρεια από μια ρωγμή που είναι κολλημένη με κόλλα και χαρτί.

Λεπτομέρεια της πλάτης.Λεπτομέρεια της πλάτης.

Οι τελευταίες απόπειρες αποκατάστασης του οργάνου. Βινιλική κόλλα (ατλακόλ).Οι τελευταίες απόπειρες αποκατάστασης του οργάνου. Βινιλική κόλλα (ατλακόλ).

Συμπεράσματα

Τα καμάρια της πλάτης και του καπακιού είναι τα πρώτα της κατασκευής. Έχουμε μία μικρή προσθήκη ξύλου σε ένα μικρό κομματάκι της πλάτης (4η φωτογραφία). Επίσης τα δυο ενισχυτικά της τρύπας εσωτερικά είναι μετ’ έπειτα προσθήκη. Το όργανο έχει υποστεί μία εώς τρείς επισκευές. Μία φορά τουλάχιστον αποκολλήθηκε το καπάκι.

Αφαίρεση των εσωτερικών φιλέτωνΑφαίρεση των εσωτερικών φιλέτων από τα πλαϊνά της κιθάρας για να μπορέσουμε να κολλήσουμε σπασμένα κομμάτια των πλαϊνών και να τα ενισχύσουμε περισσότερο.

Η ετικέτα του κατασκευαστή Αράμ Παπζιάν.

Κόλλημα μικρών κομματιών στα πλαϊνά της κιθάρας.Κόλλημα μικρών κομματιών στα πλαϊνά της κιθάρας.

Κόλλημα καινούριων φιλέτων εσωτερικά.Κόλλημα καινούριων φιλέτων εσωτερικά.

Σπασμένα κομμάτια των πλαϊνών.Σπασμένα κομμάτια των πλαϊνών.

Κόλλημα φιλέτων εσωτερικά.Κόλλημα φιλέτων εσωτερικά.

Κόλλημα όλων των φιλέτων και των κάθετων στηριγμάτων.Κόλλημα όλων των φιλέτων και των κάθετων στηριγμάτων.

Ενίσχυση των ντάκων.Ενίσχυση των ντάκων.

Αφαίρεση μπράτσου (είχε φύγει κατα πολύ από τον άξονα).Αφαίρεση μπράτσου (είχε φύγει κατα πολύ από τον άξονα).

Tριψίμο των πλαϊνών.Tριψίμο των πλαϊνών.

Αφαίρεση των καμαριών του καπακίουΑφαίρεση των καμαριών του καπακίου (κολλημένα με ψαρόκολλα).

Αφαίρεση των προστατευτικών της τρύπαςΑφαίρεση των προστατευτικών της τρύπας (κολλημένα με βινιλική κόλλα).

Αποκόλληση καβαλάρη

Οι τρύπες στο καπάκι δηλώνουν άλλου τυπου καβαλάρη ο οποίος ήταν ο πρώτος ή ο δεύτερος στην ιστορία του οργάνου. Οι τρύπες στην συγκεκριμένη θέση δεν δικαιολογούνται με βάση το μοίρασμα των τάστων τις ταστιέρας. Αυτός ο καβαλάρης με τις τρύπες (τύπου ακουστικής κιθάρας) θα έπρεπε να ήταν 1 εώς 1,5 εκατοστά πιο πίσω για να ηταν σύμφωνος με το μοίρασμα τις ταστιέρας. Αν λοιπόν ο καβαλάρης αυτός ήταν ο πρώτος του οργάνου θα έπερεπε να είχαμε άλλο μπράτσο κι άλλη ταστιέρα.

Αποκόλληση καβαλάρηΛεπτομέρεια μετά την αφαίρεση του καβαλάρη.

Αποκόλληση καβαλάρηΣτην θέση που βλέπουμε τώρα την 1η και 6η τρύπα που είναι λίγο πιο μπροστά απο τις άλλες θα έπρεπε να είναι το κόκκαλο του καβαλάρη. Θεωρώ πιο πιθανό ότι ύστερα από το ξεκόλλημα του πρώτου καβαλάρη, στην πρώτη επισκευή να δοκίμασε κάποιος να βάλει αυτόν τον τύπο καβαλάρη. Στην συνέχεια επειδή δεν δούλευε τονικά σωστά το όργανο να αφαιρέθηκε και να τοποθετήθηκε αυτός που βλέπουμε σήμερα. Τις βίδες μάλλον τις βάλανε σε μία άλλην επισκευή αφού ξεκόλλησε κι αυτός.

Αφαίρεση του πλαστικού προστατευτικού.Αφαίρεση του πλαστικού προστατευτικού.

Τοποθέτηση εβένινου καπλαμάΤοποθέτηση εβένινου καπλαμά μετά την αφαίρεση του πλαστικού προστατευτικού και το τρίψιμο.

Το καπάκι μετά απο δύο χέρια βερνίκι γομαλάκαςΤο καπάκι μετά απο δύο χέρια βερνίκι γομαλάκας.

ΛεπτομέρειαΛεπτομέρεια.

Προσθήκη μικρών κομματιών ξύλου στο καπάκι.Προσθήκη μικρών κομματιών ξύλου στο καπάκι.

Κόλλημα ενισχυτικών τρύπας και 2 καμαριών.Κόλλημα ενισχυτικών τρύπας και 2 καμαριών.

Κόλλημα των άλλων 2 καμαριων του καπακιούΚόλλημα των άλλων 2 καμαριων του καπακιού

Κόλλημα ελάτου κάτω από τον καβαλάρη. Κόλλημα ελάτου κάτω από τον καβαλάρη.

Τελικό αποτέλεσμαΤελικό αποτέλεσμα.

Κόλλημα καινούριου καβαλάρηΚόλλημα καινούριου καβαλάρη.

Αφαίρεση καμαριών από την πλάτη.Αφαίρεση καμαριών από την πλάτη.

Τα κομμάτια της πλάτης καθαρισμεναΤα κομμάτια της πλάτης καθαρισμενα.

Kόλλημα των καμαριών της πλάτηςKόλλημα των καμαριών της πλάτης.

Κατασκευή μπράτσουΚατασκευή μπράτσου.

Συγκόλληση του μπράτσουΣυγκόλληση του μπράτσου.
Tακάκια τοποθετήθηκαν εσωτερικά για καλύτερη εφαρμογή του καπακίου. Μετά την κόλληση και των εξωτερικών φιλέτων του καπακιού τα τακάκια αφαιρέθηκαν πριν κολληθεί η πλάτη.

 Ότι περίσσεψε. Ότι περίσσεψε.

Κόλλημα καπακίουΚόλλημα καπακίου

Κόλλημα φιλέτων καπακιούΚόλλημα φιλέτων καπακιού

Κόλλημα πλάτηςΚόλλημα πλάτης

Κόλλημα φιλέτων πλάτηςΚόλλημα φιλέτων πλάτης.

Κατασκευη καράολου.Κατασκευη καράολου.

Κόλλημα καράολου.Κόλλημα καράολου.

Πριν το κόλλημα της ταστιερας.Πριν το κόλλημα της ταστιερας.

Κόλλημα ταστιερας.Κόλλημα ταστιερας.

Μετά το κόλλημα.Μετά το κόλλημα.

Διαμόρφωση καράολουΔιαμόρφωση καράολου.

Οδηγός για τις τρύπες του καράολουΟδηγός για τις τρύπες του καράολου.

Φιλτισάκια στην ταστιέρα.Φιλτισάκια στην ταστιέρα.

Χάραξη τάστων.Χάραξη τάστων.

Τοποθέτηση τάστωνΤοποθέτηση τάστων .

Διαμόρφωση μπράτσουΔιαμόρφωση μπράτσου.

Βερνίκωμα (γομαλάκα)Βερνίκωμα (γομαλάκα).

Το τελικό αποτέλεσμα.

Το τελικό αποτέλεσμα.Λεπτομέρεια

ΛεπτομέρειαΛεπτομέρεια

ΚαράολοΚαράολο (πίσω όψη)

Για την επισκευή της κιθάρας χρησιμοποιήθηκαν οι κόλλες:

  • ψαρόκολλα
  • titebone
  • κυανοακρυλική και εποξιδική ριτίνη σε ορισμένα σημεία των πλαϊνών όπως και πανόχαρτο σε κάποιες ρωγμές εσωτερικά.

Ξύλα που χρησιμοποιήθηκαν:

  • κελεμπέκι για το μπράτσο
  • έβενος στους καπλαμάδες του καράολου και του προστατευτικού του καπακιού
  • έβενος στη ταστιέρα
  • φλαμούρι και έλατο για τα εσωτερικά του σκάφους

Το βερνίκι έγινε με γομαλάκα.